آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

کسب و کار سکه – ۳ دلیل مهم برای سرمایه گذاری در سکه

کسب و کار سکه

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

کسب و کار سکه

آیا تا به حال کسب و کار سکه را به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته اید؟ یا شاید فقط به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می‌کنید؟

امروزه معاملات آنلاین سهام و حساب‌های مالی، پول را به یک مفهوم ساختگی در ذهن ما مبدل کرده است. با حذف اسکناس‌ها ما دیگر پول خود را به عنوان یک شیء ملموس نمی‌بینیم.

به همین علت چیزی رضایت‌بخش‌تر و ملموس‌تر از سکه طلا در سرمایه‌گذاری وجود ندارد.  اما آیا سرمایه‌گذاری روی سکه‌های طلا در عصر مدرن امروزی سودآور است؟ بیایید به برخی از مزایا و معایب خرید سکه طلا به عنوان سرمایه‌گذاری نگاه کنیم.

خرید سکه طلا

زمانی که تمایل برای سایر سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد، طلا تمایل به افزایش پیدا می‌کند و اثری تثبیت‌کننده برای پرتفوی شما ایجاد می‌کند.
طلا محافظی در برابر تورم است.
تا زمانی که اقدام به فروش نکنید، نیازی به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه ندارید.
هیچ کس نمی‌فهمد که شما آن را دارید – اگر خودتان به کسی نگویید.
در بدترین سناریوهای مالی، مانند کاهش شدید ارزش پول، می‌توانید از طلا و نقره برای خرید و فروش استفاده کنید.

معایب کسب و کار سکه طلا

  • اگر مراقب نباشید، دزد می‌تواند طلاهای شما را بدزدد.
  • برخلاف سهام و اوراق قرضه، خرید طلا سرمایه‌گذاری خوبی برای رشد شرکت‌ها نیست. شما سود سهام یا بهره‌ای از طلای مشهود دریافت نخواهید کرد.
  • در کسب و کار سکه ممکن است مجبور شوید سال‌ها منتظر بمانید تا قیمت طلا افزایش یابد.

نحوه خرید و نگهداری سکه طلا

اگر تصمیم به خرید سکه طلا دارید، بهتر است آن را از یک فروشنده یا موسسه مالی معتبر تهیه کنید.  اگر از افرادی که مطمئن نیستید سکه می‌خرید، ابتدا صحت و سقم آن را بررسی کنید.

سکه‌ها در ایران از لحاظ طراحی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • طرح قدیم که از سال ۵۸ تا ۷۰ ضرب می‌شد.
  • طرح جدید یا امامی که از سال ۷۰ به بعد موجود هستند.
مي‌خواهم بدانم
بازیابی طلا - راه اندازی 1 کسب و کار عالی با استخراج طلا

سکه‌های رایج در بازار از نظر وزن «ربع»، «نیم»، «یک» یا «تمام»، «دو و نیم»، و «پنج» هستند.

لازم به ذکر است سکه پنج بهار آزادی و دو و نیم از سکه‌های نایاب در بازار هستند. سکه پنج فقط یک بار در سال ۵۸ به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی و سکه دو و نیم ۳ بار در سال‌های ۵۸.۷۸ و ۸۷ ضرب شدند و تا به امروز دیگر این اتفاق نیفتاده است. به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت طلا در ایران از سال ۸۹ به بعد سکه‌ای با عنوان سکه گرمی در بازار رواج یافت که وزن آن نصف ربع است.

محل نگهداری سکه‌های طلا

در کسب و کار سکه ، باید مطمئن شوید که آن‌ها را به دور از هرگونه آسیب فیزیکی در یک گاوصندوق نگه دارید. به مخفی کردن طلا در خانه فکر نکنید، چون دزدها می‌دانند کجا باید جستجو کنند، حتی می‌توانند آن را با یک فلزیاب پیدا کنند. همچنین می‌توانید در صندوق امانات بانک هرگونه شیء قیمتی را نگهداری کنید.

کسب و کار سکه

چه چیزی بر قیمت کسب و کار سکه تاثیر می‌گذارد؟

کسب و کار سکه به عنوان یک کالای محدود با عرضه نسبتا ثابت مشخص می‌شود.  در سال ۲۰۲۰، سه کشور بزرگ تولید کننده طلا چین، روسیه و استرالیا بودند.

از آنجایی که عرضه طلا نسبتاً محدود است، قیمت طلا نسبت به تغییرات تقاضا بسیار حساس است.

قیمت سایر فلزات گرانبها از جمله نقره، پلاتین و پالادیوم طی ۳۰ سال گذشته افزایش مشابهی داشته است.  فلزات نقش کلیدی در انرژی سبز برای دستیابی به اهداف آن خواهند داشت. فناوری انرژی پاک به شدت به فلزاتی مانند لیتیوم، نیکل و کبالت وابسته است تا امکان ذخیره انرژی در باتری‌ها را فراهم کند.

بسیاری از نشانگرهای خودرو مانند تسلا، بی‌ام‌و و فورد به باتری‌های لیتیوم یونی متکی هستند و قیمت لیتیوم در دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

مي‌خواهم بدانم
استخراج طلای 24 عیار از برد الکترونیک

چرا در سکه طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد کسب و کار سکه ، به ویژه در زمان نوسانات اقتصادی، منطقی است.

۱.  حفظ ثروت

تورم ارزش واقعی یک ارز را در طول زمان کاهش می‌دهد.  طلا می‌تواند یکی از راه‌های محافظت از ارزش واقعی پول در برابر تورم باشد.

در طول دوره‌هایی با تورم بالا، مانند تورمی که در حال حاضر در ایران تجربه می‌شود، سرمایه گذاران به طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی واقعی که ارزش پول را حفظ می‌کند، نگاه می‌کنند. طلا محافظ خوبی در برابر تورم است زیرا در تئوری افزایش تقاضا برای طلا در دوره‌های تورمی می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.

طبق گزارش اداره ملی آمار بریتانیا، طی ۲۰ سال گذشته، میانگین تورم سالانه ۳ درصد در بریتانیا بوده است.  در همین مدت، قیمت طلا به طور متوسط ​​۱۰ درصد در سال افزایش یافته است (بر اساس WGC).

با تعدیل نرخ تورم ۳ درصد، ارزش «واقعی» طلا به طور متوسط ​​۷ درصد در سال افزایش یافته است.

۲.  پناهگاه امن

ارزش یک ارز تحت تأثیر سیاست یک کشور در مورد نرخ بهره و عرضه پول است.  در مقابل، ارزش طلا تابعی از عرضه و تقاضا است.  در نتیجه، طلا اغلب به عنوان یک پناهگاه امن در نوسانات اقتصادی و ژئوپلیتیکی دیده می‌شود.

بر اساس گزارش WGC، تقاضای جهانی برای طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی از جنگ در اوکراین، ۳۴ درصد افزایش یافت.  در این بیانیه آمده است: «سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ فصلی پرتلاطم بوده است که با بحران‌های ژئوپلیتیکی، مشکلات زنجیره تامین و تورم فزاینده مشخص شده است.  این رویدادهای جهانی و شرایط بازار، جایگاه طلا را به عنوان یک دارایی امن نه تنها برای سرمایه گذاران، بلکه برای مصرف کنندگان خرده فروشی نیز تثبیت کرده است.»

مي‌خواهم بدانم
3 كلمه كليدي: حاشيه سود، نقطه سر به سر و اضافه بها

۳.  تنوع سبد

حتما شما هم جمله: «همه تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار» را شنیده اید. کسب و کار سکه در کنار پول نقد، سهام، اوراق قرضه و دارایی، شکل دیگری از دارایی است که می‌تواند عنصری از تنوع را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

تنوع بخشی در سرمایه‌گذاری مهم است زیرا نوعی محافظت در برابر یک طبقه از دارایی را ارائه می‌دهد.

طلا دارای «همبستگی معکوس» با سایر طبقات است. این بدان معناست که اگر بازارهای سهام و… به دلیل تورم بالا وعدم اطمینان اقتصادی در حال سقوط باشند، سرمایه‌گذاری در طلا بالعکس عمل می‌کند.

معایب سرمایه‌گذاری در طلا چیست؟

نگهداری از طلا، یا قرار گرفتن در معرض آن از طریق سرمایه‌گذاری تلفیقی، بدون ریسک نیست. ممکن است مضراتی برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد:

هیچ تضمینی برای طلا وجود ندارد.  قیمت آن، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، در معرض نوسانات است و می‌تواند نوسان داشته باشد. سرمایه‌گذاری که طلا می‌خرد ممکن است مجبور شود چند سال صبر کند تا بتواند برای کسب سود آن را بفروشد.
طلا برخلاف حساب‌های پس‌انداز، اوراق قرضه و سهامی که سود سهام پرداخت می‌کنند، درآمد یا «بازده» برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.
خرید و فروش طلای فیزیکی برای افرادی که مقادیر محدودی برای سرمایه‌گذاری دارند دشوار است.  خرید طلای فیزیکی نیز مستلزم تایید اصالت و نگهداری ایمن است.

بیشتر بخوانید: کمتر یعنی بیشتر | پارادوکس انتخاب

نتیجه گیری

روش‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد، بدون اینکه سکه‌های طلا را به خانه بیاورید. برای مثال، با خرید سهام معدن طلا، گواهی‌های طلا، یا محصولات قابل معامله در بورس، می‌توانید از مزایای طلا در برابر تورم استفاده کنید، بدون اینکه سکه‌های طلا را با خود حمل کنید یا نگران این باشید که کجا آن‌ها را نگهداری کنید.

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/