آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

طلا به عنوان سپرده ای ارزشمند | ۴ روش مطمئن سرمایه گذاری در طلا

طلا به عنوان سپرده

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

طلا به عنوان سپرده

زمانی که شرایط اقتصادی سخت می‌شود یا درگیری‌های بین‌المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین بازارها را به یک حلقه تبدیل می‌کند، سرمایه‌گذاران اغلب به طلا به عنوان سپرده و یک پناهگاه امن روی می‌آورند. با افزایش شدید تورم و معاملات نابسامان بازار سهام، برخی از سرمایه گذاران به دنبال سپرده‌گذاری مطمئنی هستند که سابقه سود ثابتی داشته باشد و آن طلا است.

سرمایه گذاران طلا را به دلایل زیادی دوست دارند و ویژگی‌هایی دارد که این کالا را نقطه مقابل اوراق بهادار مانند سهام و اوراق قرضه می‌کند.  آن‌ها طلا را به عنوان یک ذخیره با ارزش می‌دانند، اگرچه این سپرده جریان نقدی ایجاد نمی‌کند. برخی طلا را محافظی در برابر تورم می‌دانند، زیرا اقدامات دولت‌ها برای تحریک اقتصاد، مانند نرخ‌های بهره نزدیک به صفر و هزینه‌های دولت باعث افزایش تورم شده است.

در اینجا چهار راه مختلف برای سپرده‌گذاری بر روی طلا و نگاهی به برخی از خطرات ناشی از هر کدام آورده شده است.

۱. شمش یا سکه طلا

یکی از راه‌های رضایت بخش برای داشتن طلا، خرید آن به صورت شمش یا سکه است. اما مالکیت و نگهداری از آن دارای اشکالات جدی است. یکی از بزرگترین اشکالات، نیاز به حفاظت و بیمه طلای فیزیکی است.

برای کسب سود، خریداران این نوع طلا به افزایش قیمت آن متکی هستند. شما می‌توانید شمش طلا را به روش‌های مختلفی خریداری کنید: از طریق یک فروشنده آنلاین یا حتی یک فروشنده یا کلکسیونر محلی. به قیمت لحظه‌ای طلا توجه کنید تا بتوانید معامله عادلانه‌ای انجام دهید.

خطرات: اگر از دارایی‌های خود محافظت نکنید، بزرگترین خطر این است که شخصی طلا را از شما بدزدد. دومین خطر بزرگ زمانی رخ می‌دهد که شما نیاز به فروش طلای خود داشته باشید. دریافت کل ارزش بازار برای طلا ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر سکه باشد و به سرعت به پول نیاز داشته باشید. بنابراین مجبور می‌شوید به فروش دارایی‌های خود به قیمتی بسیار کمتر از بازار رضایت دهید.

مي‌خواهم بدانم
تاریخچه طلا و سرمایه گذاری بر روی آن از آغاز تا 2022

۲. معاملات آتی طلا

قراردادهای آتی طلا راه خوبی برای حدس و گمان در مورد افزایش یا کاهش قیمت طلا هستند، و حتی اگر بخواهید می‌توانید طلا را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از قراردادهای آتی برای سرمایه‌گذاری در طلا، مقدار زیادی اهرمی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.  به عبارت دیگر، شما می‌توانید با مبلغ نسبتاً کمی، صاحب تعداد زیادی اوراق آتی طلا باشید.  اگر قراردادهای آتی طلا به سمتی که فکر می‌کنید حرکت کنند، می‌توانید خیلی سریع پول زیادی به دست آورید.

ریسک‌ها: با این حال، اهرم سرمایه‌گذاران در قراردادهای آتی، سود و زیان دارد. اگر طلا علیه شما حرکت کند، مجبور خواهید شد مبالغ قابل توجهی را برای حفظ قرارداد بپردازید یا کارگزار موقعیت را ببندد و ضرر خواهید کرد. بنابراین در حالی که بازار آتی به شما امکان می‌دهد پول زیادی به دست آورید، می‌تواند به همان سرعت آن را از بین ببرد.

۳. ETFهایی که طلا دارند

طلا به عنوان سپرده

اگر دردسر داشتن طلای فیزیکی یا مقابله با سرعت سریع و نیازهای حاشیه بازار آتی را نمی‌خواهید، یک جایگزین عالی خرید یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) است که کالا را ردیابی می‌کند .  سه تا از بزرگترین ETFها عبارتند از SPDR Gold Shares (GLD)، iShares Gold Trust (IAU) و Aberdeen Standard Physical Gold Shares ETF (SGOL).  هدف ETFهایی از این دست، مطابقت با عملکرد قیمت طلا منهای نسبت هزینه سالانه ETF است.  نسبت هزینه در وجوه فوق تا اکتبر ۲۰۲۲ به ترتیب تنها ۰.۴ درصد، ۰.۲۵ درصد و ۰.۱۷ درصد است.

مزیت دیگر ETF نسبت به شمش این است که به راحتی قابل مبادله با پول نقد است. شما می‌توانید صندوق را در هر روزی که بازار باز است با قیمت رایج معامله کنید، درست مانند فروش یک سهام. بنابراین ETF‌های طلا نسبت به طلای فیزیکی نقدتر هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی در خانه خود مبادله کنید.

مي‌خواهم بدانم
اشتغال و اقتصاد | 7 مهارت شغلی برای اشتغال پذیری بیشتر

ریسک‌ها: صندوق‌های ETF شما را در معرض نوسانات قیمت طلا قرار می‌دهند، بنابراین اگر قیمت طلا افزایش یا کاهش یابد، صندوق باید عملکرد مشابهی داشته باشد، منهای هزینه خود صندوق. مانند سهام، طلا گاهی اوقات می‌تواند نوسان داشته باشد. اما ETF‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از بزرگترین خطرات طلای فیزیکی جلوگیری کنید.

۴. سهام معدن طلا

یک راه دیگر برای سپرده‌گذاری در طلا، مالکیت کسب و کارهای معدنی است که این مواد را تولید می‌کنند.

این راه ممکن است بهترین جایگزین برای سرمایه گذاران باشد، زیرا می‌توانند از دو طریق از طلا سود ببرند. اولاً، اگر قیمت طلا افزایش یابد، سود معدنچی نیز افزایش می‌یابد. دوم، تولید را در طول زمان افزایش دهد و اثری دوچندان ایجاد کند.

ریسک ها: هر زمان که در سهام فردی سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید کسب و کار را به دقت درک کنید. بهتر است از ماینرهای کوچک و آن‌هایی که هنوز معدن تولیدی ندارند اجتناب کنید. در نهایت سهام معدن نیز می‌تواند نوسان داشته باشد.

چرا سرمایه گذاران طلا را دوست دارند؟

کارلوس آرتیگاس، رئیس تحقیقات شورای جهانی طلا می‌گوید: «طلا سابقه اثبات شده‌ای در بازده، نقدینگی و… دارد که آن را به یک سپرده متنوع و بسیار مؤثر تبدیل می‌کند.»

این ویژگی‌ها برای سرمایه گذاران مهم است:

بازدهی: طلا در برخی موارد از سهام و اوراق قرضه بهتر عمل کرده است.
نقدینگی: اگر انواع خاصی از سپرده‌های مبتنی بر طلا را خریداری می‌کنید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را به پول نقد تبدیل کنید.
همبستگی کم: طلا اغلب عملکرد متفاوتی با سهام و اوراق قرضه دارد، به این معنی که وقتی آن‌ها بالا می‌روند، ممکن است طلا کاهش یابد یا برعکس.

مي‌خواهم بدانم
۹ ویژگی پنهان در کتابخانه چند رسانه ای وردپرس

اینها چند مورد از مزایای عمده طلا هستند، اما سرمایه‌گذاری بر روی طلا نیز بدون خطر و اشکال نیست.

اگرچه طلا گاهی اوقات عملکرد خوبی دارد، اما مشخص نیست که چه زمانی باید آن را خریداری کنید. از آنجایی که طلا به خودی خود جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، تعیین زمان ارزانی آن دشوار است. این در مورد سهام صدق نمی‌کند، زیرا سیگنال‌های واضح‌تری بر اساس درآمد شرکت وجود دارد.

علاوه بر این، از آنجایی که طلا جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، سرمایه گذاران برای کسب سود از طلا باید به شخص دیگری متکی باشند که بیشتر از آن‌ها پول پرداخت کند. در مقابل، صاحبان یک کسب و کار مانند یک معدن طلا می‌توانند نه تنها از افزایش قیمت طلا بلکه از کسب و کار و افزایش درآمد آن نیز سود ببرند. بنابراین راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری با طلا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: چطور صدایی رسا داشته باشیم

نتیجه گیری

همانطور که می‌بینید، طلا به دلایل مختلفی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.  بنابراین، ایده خوبی برای همه سرمایه گذاران است که تنوع بخشی به طلا را در نظر بگیرند. این می‌تواند یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی باشد که فرد می‌تواند برای تضمین آینده مالی خود انجام دهد

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/