آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

انواع سپرده‌گذاری | ۲ نوع اصلی سپرده‌گذاری چیست؟

انواع سپرده‌گذاری

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

انواع سپرده گذاری

درک اطلاعات مربوط به بانک‌ها و انواع سپرده‌گذاری به شما این فرصت را می‌دهد که از نظر مالی آگاه‌تر و با ثبات‌تر شوید. آیا می‌دانستید که انواع مختلفی از سپرده‌های بانکی فراتر از حساب جاری شما وجود دارد؟

سپرده چیست؟

سپرده شامل دو معنای متفاوت است.  یک نوع سپرده شامل انتقال وجوه به طرف دیگر برای نگهداری است.  با استفاده از این تعریف، سپرده به پولی اطلاق می‌شود که سرمایه گذار به یک حساب پس‌انداز یا جاری در بانک یا موسسه اعتباری منتقل می‌کند.

در این معنی، پول واریز شده همچنان متعلق به شخص یا نهادی است که پول را واریز کرده است و آن شخص یا نهاد می‌تواند هر زمان که بخواهد پول را برداشت کند، آن را به حساب شخص دیگری منتقل کند یا از پول برای خرید کالا استفاده کند.

اغلب، شخص برای افتتاح یک حساب بانکی جدید، که به عنوان حداقل سپرده شناخته می‌شود، باید مقدار مشخصی پول را واریز کند.  واریز پول به یک حساب جاری معمولی واجد شرایط سپرده تراکنش است ، به این معنی که وجوه بلافاصله در دسترس و نقد شوند، بدون هیچ تاخیری.

تعریف دیگر سپرده به زمانی اشاره دارد که بخشی از وجوه به عنوان وثیقه برای تحویل کالا استفاده می‌شود. برخی از قراردادها مستلزم درصدی از وجوه پرداختی قبل از تحویل به عنوان حسن نیت هستند.  به عنوان مثال، شرکت‌های کارگزاری اغلب از معامله‌گران می‌خواهند که برای انعقاد یک قرارداد جدید، سپرده اولیه‌ای را به عنوان وثیغه واریز نمایند. سپرده‌گذاری می‌تواند توسط افراد یا نهادهایی مانند شرکت‌ها انجام شود.

انواع سپرده‌گذاری بانکی

کلمه «سپرده» اغلب به عنوان یک عمل و یک اسم استفاده می‌شود. به طور کلی، سپرده پولی است که شما در حساب بانکی خود ذخیره می‌کنید، که در برخی موارد ممکن است به آن سود تعلق گیرد.

مي‌خواهم بدانم
پرسونال برندينگ

در هر نوع سپرده بانکی، اولین چیزی که می‌خواهید امنیت و سود آن است. یکی از مهمترین بخش‌های سپرده گذاری، توانایی کسب درآمد بیشتر در طول زمان از طریق بهره است. برخی از حساب‌ها بهره اندک یا بدون بهره را ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر دارای نرخ‌های سود بالاتر هستند. با این حال، حساب‌های بهره‌دار اغلب با هشدارهایی مانند محدودیت‌های برداشت و موارد دیگر همراه هستند. بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد اینها تحقیق کنید.

انواع سپرده‌گذاری را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

سپرده‌های قرض الحسنه
سپرده‌های سرمایه‌گذاری

۱.سپرده‌های قرض الحسنه

هر سپرده‌ای که می‌توانید بدون اطلاع قبلی آن را برداشت کنید، یک سپرده قرض الحسنه است. با این نوع سپرده‌ها بیشتر سروکار دارید. در این نوع سپرده، دو نوع حساب وجود دارد:

(۱) حساب‌های جاری

(۲) حساب‌های پس‌انداز

۲.سپرده‌های سرمایه‌گذاری

 هر گاه سپرده بانکی با نرخ ثابت و مدت دار باشد، سپرده سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با سپرده‌های سرمایه گذاری، شما مجاز به برداشت پول برای یک دوره زمانی خاص نیستید وگرنه جریمه‌ای برای دریافت پول پرداخت می‌کنید. مبلغ جریمه از موسسه‌ای به موسسه دیگر متفاوت است، بنابراین همیشه بهتر است قبل از فرضیات با بانک خود صحبت کنید.

دو نوع حساب سرمایه‌گذاری داریم:

(۱) حساب بلند مدت (سود بیشتر)

(۲) حساب کوتاه مدت (سود کمتر)

در حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت شما باید پول خود را در بانک نگه دارید تا از پرداخت هزینه جلوگیری کنید. هر زمان که این مدت به پایان رسید، می‌توانید اصل پول خود را برداشت کنید یا حساب خود را برای یک دوره دیگر تمدید کنید. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده نزدیک نیاز به برداشت وجه داشته باشید، بهتر است پول خود را در یک حساب قرض الحسنه یا کوتاه مدت واریز کنید.

مي‌خواهم بدانم
کسب و کار سکه - 3 دلیل مهم برای سرمایه گذاری در سکه

انواع سپرده‌گذاری قرض الحسنه

همانطور که گفتیم سپرده‌های قرض الحسنه به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

۱. حساب‌های جاری

احتمالاً با حساب جاری آشنا هستید. شما از حساب جاری برای امور مالی روزانه خود استفاده می‌کنید. با حساب جاری می‌توانید هر زمان که بخواهید پول برداشت کنید و هر طور که می‌خواهید پول خرج کنید. این حساب، امکان دسترسی آسان به وجوه شما را فراهم می‌کند. امروزه بسیاری از بانک‌ها فناوری‌هایی را ارائه می‌دهند تا بتوانید به صورت آنلاین ،  همراه بانک، یا در دستگاه خودپرداز کار بانکی کنید. اساسا، تطبیق‌پذیری و آزادی عمل از مزایای عمده حساب جاری است.

مواردی که قبل از افتتاح حساب جاری و سپرده‌گذاری در آن باید در نظر بگیرید:

آیا می‌توانید حداقل سپرده افتتاحیه، حداقل موجودی و هزینه‌های نگهداری را بپردازید؟

حداقل سپرده افتتاحیه ممکن است برای هر حساب جاری اجتناب ناپذیر باشد، پس مطمئن شوید که به اندازه کافی پول نقد در دسترس دارید تا آن را برآورده کنید.

چند تراکنش در ماه انجام می‌دهید؟

بانک شما برای برداشت، واریز یا انتقال پول خود بین حساب‌ها (اغلب در مورد برداشت از حساب پس انداز) از شما چقدر کارمزد دریافت می‌کند؟

اگر بانک شما شعبه‌های فیزیکی محدودی برای برداشت و سپرده دارد، بدانید از کدام دستگاه‌های خودپرداز می‌توانید بدون کارمزد استفاده کنید، و آیا مسئولیت هرگونه کارمزد ATM که ممکن است در سایر دستگاه‌های خودپرداز متحمل شوید، بر عهده شما خواهد بود؟

آیا دسترسی آسان تلفن همراه و آنلاین به حساب شما وجود دارد؟

با استفاده از فناوری، هیچ دلیلی وجود ندارد که هر بار که نیاز به واریز چک یا تکمیل یک تراکنش اولیه دارید، به یک بانک فیزیکی مراجعه کنید.

مي‌خواهم بدانم
قرن 21 و كاربرد فلزات گرانبها در اقتصاد و صنعت

شما باید بتوانید به راحتی حساب خود را بررسی کنید، صورتحساب‌ها را پرداخت کنید، سپرده‌گذاری کنید، و تراکنش را مسدود کنید یا گم شدن کارت خود را از رایانه و تلفن خود بدون توجه به موقعیت مکانی گزارش دهید.

انواع سپرده گذاری

۲. حساب پس‌انداز

یک حساب پس‌انداز به شما این امکان را می‌دهد که با خیال راحت پول خود را ذخیره کنید و بتوانید یک سرمایه مالی ایجاد کنید. برخلاف حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز آزادی چندانی ندارند و به احتمال زیاد قبل از اعمال هزینه، محدودیت برداشت خواهید داشت.

عامل اصلی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا یک حساب پس‌انداز باز می‌کنید. آیا برای شهریه دانشگاه فرزندتان پس‌انداز می‌کنید؟ آیا می‌خواهید برنامه بازنشستگی خود را به سرعت شروع کنید؟ آیا قصد دارید یک خرید بزرگ انجام دهید؟

اگر می‌خواهید وجوه شما «نقد» تر باشد، به این معنی که بتوانید به راحتی در هر زمانی به پول خود دسترسی داشته باشید، یک حساب پس‌انداز شخصی جاری یا کوتاه مدت ممکن است بهترین باشد. حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت راهی عالی برای کنار گذاشتن پول بدون نگرانی در موردعدم دسترسی به آن برای مواقع اضطراری است. به علاوه، حداقل موجودی بازگشایی معمولاً بسیار کمتر از سایر گزینه‌های پس‌انداز است.

بیشتر بخوانید: فقط روی یک کسب‌ و‌ کار متمرکز شوید

نتیجه گیری

سپرده‌گذاری یک اصطلاح مالی است که به معنای پول نگهداری شده در بانک است. این سپرده معامله‌ای است که شامل انتقال پول به طرف دیگر (بانک) برای نگهداری است. با این حال، سپرده می‌تواند به بخشی از پولی که به عنوان وثیقه برای تحویل یک کالا استفاده می‌شود نیز اشاره کند.

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/