آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

استخراج طلا | ۷ مورد از جاهایی که می توانید طلا پیدا کنید

استخراج طلا

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

استخراج طلا

داستان استخراج طلا تقریباً به اندازه داستان تمدن بشری است. از بدو تاریخ، فرهنگ‌های مختلف طلا را به دلیل جذابیت، زیبایی و عملکرد ذاتی آن پذیرفته اند. اما اولین افرادی که طلا را کشف کردند چه کسانی بودند و چگونه بر جامعه تأثیر گذاشت؟

طلا در مصر باستان

طبق همه گزارش ها،  اولین تمدنی که طلا استخراج کرد و از آن استفاده کرد مصریان باستان بودند.  مصنوعات به دست آمده در طول قرن‌ها باعث شد که دانشمندان و مورخان به طور یکسان توافق کنند که مصریان برای اولین بار استخراج طلا را در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، قبل از اختراع زبان، آغاز کردند. قبل از اینکه مصری‌ها هیروگلیف را اختراع کنند، طلا استخراج و جمع آوری می‌کردند.

اولین معادن طلای مصر

پادشاهی مصر در اوج خود بزرگترین و قدرتمندترین پادشاهی در قاره آفریقا و یکی از مهم‌ترین جوامع در نواحی مدیترانه و آسیای صغیر بود. مرفه‌ترین منطقه در مصر نوبیا بود، جایی که مصریان اولین معادن طلای جهان را ساختند. نام «نوبیا» ریشه در کلمه «nbw»، کلمه مصری طلا دارد.

مصریان هزاران سال از معادن نوبیا طلا برداشت می‌کردند.  طلا پادشاهی مصر را فوق العاده ثروتمند کرد و نقش مهمی در جامعه مصر ایفا کرد. برای قرن ها، فقط فراعنه، رهبران مذهبی و تعداد انگشت شماری از ثروتمندان طلا داشتند.

اولین کاربردهای طلا

در ۳۰۰۰ سال اول، مصریان از طلا عمدتاً برای جواهرات و اقلام مذهبی استفاده می‌کردند. با این حال، روش‌های کار با طلا فوق العاده پیچیده بود. طلای استخراج شده در نوبیا عمدتاً به شکل الکتروم، آلیاژ طبیعی طلا و نقره بود. میل به طلای خالص منجر به اولین آزمایش شد. روش‌هایی که توسط آن طلا و سایر فلزات ذوب و جدا می‌شدند. مصری‌ها اولین آزمایش را در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد انجام دادند، زمانی که متالوژیست‌های اولیه دریافتند که افزودن نمک به طلا به نقره متصل می‌شود و در غبار غلیظی از کلرید سدیم تبخیر می‌شود.

مي‌خواهم بدانم
3 كلمه كليدي: حاشيه سود، نقطه سر به سر و اضافه بها

در سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد، مصر شروع به استفاده از طلا به عنوان ارز کرد.  واحد پول شیکل نامیده می  شد. رویه استفاده از طلا به عنوان پول به سرعت در سراسر آسیای صغیر گسترش یافت و شاید نقطه عطفی در تاریخ مالی و اقتصاد بود.

طلا در چه جاهایی یافت می‌شود؟

طلا در سرتاسر جهان یافت می‌شود. معمولاً در اعماق زمین، دل کوه، یا در بستر رودخانه‌ها و نهرها که در طی صدها و هزاران سال فرسایش یافته و مستقر شده است، یافت می‌شود.

در مورد اینکه دقیقاً منشا طلای کشف شده روی زمین کجاست، بحث‌های بسیاری وجود دارد. یکی از نظریه‌های رایج نشان می‌دهد که بیشتر طلایی که امروزه استخراج می‌کنیم، نتیجه برخورد شهاب سنگ‌ها در هزاران سال پیش بوده است.

زمین، اقیانوس ها، حتی می‌توانید طلا را در بدن انسان پیدا کنید، البته در مقادیر ناچیز. آب دریا حاوی ۷۰ میلیون تن طلا است و  ۱۰ میلیارد تن دیگر در کف اقیانوس وجود دارد. با این حال، تا به امروز، هیچ وسیله مناسبی برای استخراج این ذخایر عظیم اختراع نشده است.

در خشکی، طلا در مقادیر بسیار کم و مخلوط با مواد دیگر، مثل کوارتز و آبرفت یافت می‌شود. بنابراین کاوشگران باتجربه هنگام جستجوی طلا به دنبال نشانه‌هایی از کوارتز و آبرفت در سازه های سنگی هستند.

اما این همه ماجرا نیست. طلا را فقط در اعماق زمین، رودخانه و دریاها نمی‌توانید پیدا کنید. این فلز کمیاب در وسایل مختلفی که در اطرافتان می‌بینید به وفور وجود دارد.

استخراج طلا

کامپیوترها

حدود پنج اونس تروا طلا در ۲۰۰۰ برد مدار کامپیوتر یا ۲۰۰ لپ تاپ وجود دارد. در ابررایانه‌های قدیمی و رایانه‌های رومیزی (از دهه ۱۹۹۰ یا قبل از آن) محتوای طلای بیشتری وجود دارد. علاوه بر بردهای مدار، کارت‌های مودم، کارت‌های گرافیک و اجزای حافظه نیز حاوی طلا هستند.

ابررایانه‌ها: مانند Cray-2 (مدل‌های قدیمی کری معمولاً طلای بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های الکترونیکی خانگی دارند، اما یافتن آن‌ها چندان آسان نیست.)
لپ تاپ:  برندهایی مانند Dell، HP و Lenovo
رایانه‌های رومیزی:  مدل‌های مک و رایانه شخصی

مي‌خواهم بدانم
انواع طلا و نحوه سنجش آن - بررسي 8 نوع طلا

تلویزیون‌ها

تلویزیون‌ها هم حاوی طلا در بردهای مدار چاپی و مدارهای مجتمع هستند. این موضوع هم در مدل‌های قدیمی و هم در مدل‌های جدیدتر صفحه تخت صدق می‌کند. این تلویزیون‌ها عبارتند از:

تلویزیون‌های CRT:  مارک‌هایی مانند امرسون، پاناسونیک، کوازار و توشیبا
تلویزیون‌های صفحه تخت LCD و پلاسما: مارک‌هایی مانند LG، شارپ، توشیبا، سونی و VIZIO (تلویزیون‌های پلاسما دارای مقادیر بسیار بالاتری از نقره نسبت به طلا هستند)

دوربین‌ها

دوربین فیلمبرداری و دوربین‌های دیجیتال دارای مدارهایی با قطعات طلا هستند. بعلاوه، دوربین‌های فیلمبرداری، به‌ویژه مدل‌های قدیمی‌تر که نوارهای VHS با اندازه کامل را ضبط می‌کنند، دارای مدارهای بزرگ‌تری هستند که حاوی طلا و سایر فلزات ارزشمند هستند. این دوربین‌ها عبارتند از:

دوربین فیلمبرداری:  برندهایی مانند JVC، Panasonic، RCA و Zenith
دوربین‌های عکاسی دیجیتال:  برندهایی مانند Canon، Fujifilm و Nikon

استریو و رادیو

استریوها و رادیوهای قدیمی حاوی طلای بسیار بیشتری نسبت به جدیدترها هستند، زیرا اغلب قطعات طلای بیشتری دارند، اما بطور کلی همه استریوها دارای مدارهایی با مقداری طلا هستند.

دستگاه پخش خودرو:  برندهایی مانند آلپاین و سونی
رادیوها:  CB، ham، و رادیوهای موج کوتاه
سیستم‌های صوتی خانگی:  برندهایی مانند یاماها

پخش کننده‌های رسانه‌ای

طلا در برد مدار پخش کننده‌های Blu-ray، CD و DVD و همچنین VCRها و پخش کننده‌های Betamax وجود دارد.

پخش کننده‌های قدیمی: بتامکس سونی و مارک‌های VCR مانند JVC، Panasonic و Sony
Boomboxes و CD Player ها:  برندهایی مانند Pioneer، Sony و Yamaha
پخش کننده‌های Blu-ray و DVD: مارک‌هایی مانند LG، Magnavox، Sony و Sylvania

کنسول بازی و لوازم جانبی

تخته‌های مدار موجود در کنسول‌های ویدیویی معمولاً حاوی مقدار کمتر از یک اونس طلا در هر کنسول هستند. کنترلرهای قدیمی و کارتریج‌های بازی نیز ممکن است دارای طلا باشند.

کنسول ها:  برندهایی مانند Nintendo ۶۴، Nintendo DSi، Nintendo NES، PlayStation Portable و Xbox ۳۶۰
لوازم جانبی:  کنترلرهای سیمی و کارتریج‌های بازی قدیمی

مي‌خواهم بدانم
طلا در اقتصاد جهانی چه تاثیری دارد؟ | 4 مورد از تاثیرات مهم طلا بر روی اقتصاد

تلفن همراه و تبلت

استخراج طلا

مقدار طلا در تلفن‌های همراه کم است. برای بازیابی ۱۰ اونس تروا تقریباً ۱۰۰۰۰ تلفن لازم است. با این حال، شما می‌توانید تلفن‌های همراه قدیمی را به وفور پیدا کنید، زیرا افراد زیادی هر چند سال یک بار آن‌ها را تعویض می‌کنند. هم تلفن‌های همراه قدیمی و هم گوشی‌های هوشمند جدیدتر حاوی طلا هستند. تبلت‌ها در سایز بزرگتری نسبت به تلفن‌های همراه ساخته می‌شوند، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که طلای بیشتری در آن‌ها پیدا کنید.

تبلت ها:  برندهایی مانند اپل آی پد و سامسونگ گلکسی تب
گوشی‌های هوشمند:  برندهایی مانند آیفون اپل، گوگل پیکسل، سری هواوی پی و میت، سامسونگ گلکسی، سونی اکسپریا و سری‌های E، G، Z و X موتورولا
تلفن‌های همراه قدیمی:  مارک‌هایی مانند نوکیا و بلک بری

بیشتر بخوانید: کتاب سیاست‌گذاری برای تغییر رفتار شهروندان

نتیجه گیری

بسیاری از وسایل الکترونیکی معمولی مقادیر کمی طلا دارند، اما وسایل الکترونیکی قدیمی مقادیر بیشتری دارند. طلا در قطعات الکترونیکی مانند CPU ها، پین‌ها و بردهای مدار یافت می‌شود و برای استفاده الکترونیکی مناسب است زیرا در برابر خوردگی مقاوم است. با این حال، از آنجایی که گران است، تولید کنندگان امروزی سعی می‌کنند تا حد امکان از آن کمتر استفاده کنند.

توجه داشته باشید که بازیابی طلا ممکن است دشوار باشد و باید دستگاه را به طور کامل از بین ببرید و طلا را از سایر عناصر موجود در قطعات مانند برد مدار جدا کنید. این فرآیند می‌تواند خطرناک باشد. برخی از فرآیندهای بازیابی نیاز به استفاده از مواد شیمیایی خورنده دارند.

اگرچه وسایل الکترونیکی قدیمی معمولاً طلای بیشتری دارند، اما تلاش لازم برای از بین بردن آن‌ها ممکن است ارزش طلای داخل آن را نداشته باشد. برخی از لوازم الکترونیکی قدیمی مانند دوربین‌های فیلمبرداری و کنسول‌های بازی به عنوان کلکسیون ارزش بیشتری دارند.

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/