آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

۷ کاربرد اصلی طلا صنایع

کاربردهای طلا

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

کاربردهای طلا

طلا علاوه بر ارزش ذاتی که دارد، در بسیاری از بخش‌های صنعتی و فناوری تقاضای بالایی دارد. کاربردهای طلا به دلیل خواص بسیار منحصر به فردش در همه چیز از الکترونیک گرفته تا پروازهای فضایی استفاده می‌شود.

استفاده از طلا در دو بخش صنعت و فناوری در حال افزایش است زیرا هر روز کاربردهای بیشتری از این فلز شگفت‌انگیز پیدا می‌شود.

خواص طلا آن را به فلزی بسیار متنوع تبدیل کرده است. شکل دادن و کار کردن با آن آسان است. همچنین، الکتریسیته را به خوبی هدایت می‌کند و آن را به یک ماده بسیار مفید در الکترونیک تبدیل می‌کند.

طلا در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و عوامل زنگ زدگی و خوردگی که در سایر فلزات یک مشکل است. ، در طلا وجود ندارد. همه این عوامل، طلا را به یکی از بهترین فلزات جهان برای استفاده در شرایط خاص تبدیل می‌کند.

کاربردهای متداول طلا

  • جواهرسازی
  • واحد پول
  • شمش و سکه‌های سرمایه‌گذاری
  • الکترونیک، از جمله کامپیوتر و تلفن همراه
  • اجزای هوافضا
  • لوازم دندانپزشکی (استفاده از طلا برای ساخت آن‌ها رو به کاهش است)
  • داروهای حاوی طلا برای مبارزه با آرتریت، زخم معده و برخی سرطان‌ها
  • ابزار جراحی (طلا مانند پلاتین با بافت‌های انسانی واکنش شیمیایی نمی‌دهد.)

الکترونیک

یکی از بخش‌های اصلی که طلا در آن استفاده می‌شود، الکترونیک است. طلا به دلیل خواصی که دارد می‌تواند بدون شکستگی به یک سیم بسیار نازک تبدیل شود. همچنین به دلیل چکش خواری، گره‌های تماسی عالی ایجاد می‌کند.

این عوامل طلا را به یک کالای ارزشمند در بخش الکترونیک تبدیل می‌کند.از آنجایی که طلا یک رسانای عالی گرما و الکتریسیته است، به طور گسترده در صنایع الکترونیک مانند مدارهای چاپی و ترانزیستورها استفاده می‌شود. مادر بورد کامپیوترها، ماشین حساب ها، تلویزیون ها، تلفن‌ها و… اغلب با طلا پوشانده شدند. طلا همچنین در خودروهای دارای سیستم ترمز ضد قفل و باز کردن کیسه هوا استفاده می‌شود.

مي‌خواهم بدانم
كمتر يعني بيشتر | پارادوکس انتخاب

هوافضا

یکی دیگر از کاربردهای متداول طلا در محیط‌هایی است که معمولاً دارای خوردگی زیادی هستند.طلا به طور گسترده در محیط‌هایی مانند فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از ماهواره‌ها از طلا ساخته شدند.

هر فضاپیمایی که به فضا پرتاب شده است، از طلا برای در ابزار و سیم‌کشی استفاده می‌کند.از آنجایی که طلا تا ۹۸ درصد تابش مادون قرمز را منعکس می‌کند، در صنایع دفاعی و هوافضا نیز کاربرد دارد.

در شیشه‌های جلو جت‌ها، دریچه‌های کلاه فضانوردان و در ماهواره‌ها و سایر وسایل نقلیه فضایی استفاده می‌شود. نخ طلا نیز در لباس فضایی فضانوردان برای محافظت از آن‌ها در برابر گرمای خورشید گنجانده شده است.

پزشکی

کاربردهای پزشکی طلا را نیز نباید نادیده گرفت. در دندانپزشکی طلا شاید یکی از بهترین فلزات موجود باشد. سهولت شکل‌دهی طلا به همراه ویژگی‌های ضد حساسیت و مقاومت آن در برابر خوردگی، فلزی ایده‌آل برای پرکردن دندان است.

اما، استفاده از طلا در زمینه پزشکی تنها به دندانپزشکی ختم نمی‌شود.طلا کاربردهای پزشکی زیادی دارد. از آنجایی که با مواد دیگر واکنش نشان نمی‌دهد، گفته می‌شود که سازگاری عالی دارد. در مصر باستان از طلا برای پر کردن دندان‌های پوسیده استفاده می‌شد، این روش تا به امروز ادامه دارد.

سمعک‌ها و ایمپلنت‌ها در گوش برای جلوگیری از واکنش آلرژیک و مقاومت در برابر عفونت باکتریایی با طلا پوشانده شده اند. طلا همچنین در سیم‌های ضربان‌ساز و استنت‌هایی که برای مبارزه با بیماری‌های شریانی درج می‌شوند، استفاده می‌شود. سوزن‌های طب سوزنی اغلب از طلا ساخته می‌شوند.

طلا همچنین در آزمایشات بالینی برای درمان سرطان، مالاریا و عفونت HIV استفاده می‌شود.طلا به طرق مختلف در حرفه پزشکی استفاده می‌شود. موارد استفاده برای درمان آرتریت به عنوان یک فلز مفید و با ارزش مطرح می‌شود.

مي‌خواهم بدانم
بازیابی طلا - راه اندازی 1 کسب و کار عالی با استخراج طلا

ساختمان های اداری

خواص بازتابی طلا در ساختمان‌های اداری بزرگ با نمای شیشه‌ای نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مقادیر کمی طلا روی شیشه پنجره اعمال می‌شود تا اشعه‌های بیشتری را از خورشید منعکس کند. این باعث می‌شود در طول تابستان انرژی کارآمدتری داشته باشد. شیشه بازتابنده پنجره با کاهش انتقال تابش خورشیدی به کنترل افزایش گرمای خورشیدی کمک می‌کند. این برنامه همچنین برای کاهش میزان نور و تابش خیره کننده‌ای که از طریق شیشه وارد می‌شود نیز عمل می‌کند.

محلول‌های شیمیایی حاوی طلا

شاید انتظار داشته باشید که طلا، مانند پلاتین و نقره، در محلول‌های شیمیایی که در صنعت استفاده می‌شود، یافت شود. اما در واقع، طلا به میزان کمتری در این محلول‌ها وجود دارد. پلاتین، به عنوان کاتالیزور در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. نقره در عکاسی و سایر فرآیندها استفاده می‌شود.

طلا کمتر به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شود. حتی در عملیات آبکاری، ممکن است مایعات زیادی حاوی طلا پیدا نکنید. زیرا در آبکاری از محلول الکترولیتی استفاده می‌شود و طلا در خود محلول باقی نمی‌ماند.

سرمایه‌گذاری

طلا به عنوان یک دارایی خواص منحصر به فردی دارد. تخصیص متوسط به طلا می‌تواند برای محافظت و افزایش عملکرد یک سبد سرمایه گذاری، کاهش نوسانات و به حداقل رساندن زیان در دوره‌های شوک بازار ثابت شود.

سرمایه گذاران از همه نوع طلا به عنوان یک ذخیره بلندمدت قابل اعتماد و ملموس که مستقل از سایر دارایی‌ها حرکت کرده است، استفاده می‌کنند.

فن آوری

کاربردهای طلا

طلا به عنوان یک فلز صنعتی در طیف وسیعی استفاده می‌شود، اما تقاضا توسط بخش الکترونیک حدود ۸۰ درصد از طلای مورد استفاده در فناوری را تشکیل می‌دهد. این فلز در اکثر کاربردهای لوازم الکترونیکی مصرفی و خودرو وجود دارد، جایی که خواص شیمیایی و فیزیکی آن با هم ترکیب شده و آن را در بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته غیر قابل تعویض می‌کند. انواع تراشه‌های نیمه‌رسانا از طلا به عنوان پوشش یا به شکل سیم‌های بلند نازک استفاده می‌کنند.

مي‌خواهم بدانم
5 گام از بي‌خبري تا آگاهي و تا فروش

در حالی که الکترونیک بزرگترین و مهمترین منبع تقاضا است، طلا در بسیاری از کاربردها یافت می‌شود که تأثیر مستقیمی بر زندگی همه ما دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه موفق شویم؟ | چگونه در زندگی به هر چه می‌خواهیم برسیم؟

منظره‌ای متفاوت برای اکتشاف ضایعات طلا

طلا تقریباً در هر بخشی از تجارت با افزایش تقاضا مواجه است. از جواهرساز گرفته تا دانشمند و پزشک، همه به دنبال آن هستند.تقریباً ۱۱ درصد از کل طلای تولید شده در صنعت استفاده می‌شود.

طلا به دلیل خواص ذاتی در صنایع پزشکی، الکترونیک، خودروسازی، دفاعی و هوافضا استفاده می‌شود. همچنین به طور فزاینده‌ای به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.شما می‌توانید طلا، نقره و پلاتین را از ضایعات و محلول‌هایی که در انواع فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شد، بازیابی کنید. اما این سه فلز به روش‌های بسیار متفاوتی در صنعت استفاده می‌شود.

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/