آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

تاریخچه طلا و سرمایه گذاری بر روی آن از آغاز تا ۲۰۲۲

تاریخچه طلا

تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

تاریخچه طلا

تاریخچه طلا یکی از قدیمی ترین فرهنگ ها و تمدن تاریخ بشر است. طلا شاید محبوب‌ترین کالای تاریخ باشد. از آنجایی که در تمدن‌های اولیه به عنوان شکلی از تقدیر و احترام به خدایان مورداستفاده قرار می‌گرفت، نمود کاملی از تکامل فرهنگ‌های بشری از دنیای باستان تا دنیای مدرن بوده است.

طلا از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد به دلیل خواص منحصر به فرد و جذابش بسیار ارزشمند بوده است. قدیمی‌ترین گنجینه طلای جهان مربوط به ۴۶۰۰ سال قبل از میلاد تا ۴۲۰۰ قبل از میلاد است و در یک گورستان در بلغارستان کشف شد.

هیچ فرهنگ یا دوره‌ای وجود ندارد که نتوان طلا را دارای ارزش بالایی دانست. از مصر باستان، ایرانیان و آزتک‌ها، سلسله‌های متعدد چین و گنجینه‌های یونانی و رومی که طلا را ذخیره می‌کردند و برای آن‌ها مترادف با قدرت و ثروت بوده است.

طلا که شکلی از ارز و معیاری از ثروت است، مبنایی است که اقتصاد جهانی آنطور که امروز می‌شناسیم بر آن استوار است. بدون طلا، استاندارد پولی و رونق تجارتی که به آن بستگی دارد ممکن نیست.

استفاده از طلا به عنوان ابزاری برای داد و ستد و تجارت

در تاریخچه طلا، این فلز اغلب به عنوان ابزاری برای داد و ستد یا تجارت استفاده شده است. برای اولین بار در سال ۵۰۰ قبل از میلاد به عنوان یک ارز مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که داریوش بزرگ، فرمانروای امپراتوری ایران، اولین سکه طلا معروف به «داریک» را ضرب کرد تا کمک مالی به گسترش ارتش خود در این کشور کند.

بسیاری از کشورهای جهان از سکه‌های طلا و نقره تا همین یک قرن پیش به عنوان ارز استفاده می‌کردند. تا دهه ۱۹۳۰ که دوران رکود جهانی بود کشورها استفاده از استاندارد طلا را متوقف کردند.

طلا و دلار…

کنگره ایالات متحده آمریکا قانون ضرب و سکه را در سال ۱۷۹۲ تصویب کرد. این قانون قیمت ثابت طلا را با برابری دلار آمریکا تعیین کرد. این عمل تأثیر گسترده‌ای بر تاریخ مدرن طلا به عنوان یک فلز گرانبها داشت.

طبق قانون جدید، سکه‌های طلا و نقره در ایالات متحده به عنوان ارز قانونی در نظر گرفته شدند. قیمت طلا که امروزه تقریبا ۷۵ برابر نقره است، در آن زمان فقط ۱۵ برابر قیمت نقره بود. آغاز جنگ داخلی آمریکا این نسبت را تغییر داد.

مي‌خواهم بدانم
کسب و کار سکه - 3 دلیل مهم برای سرمایه گذاری در سکه

از آنجایی که ایالات متحده قادر به پرداخت بدهی‌های خود با استفاده از طلا و نقره نبود، ارز کاغذی برای اولین بار در در سال ۱۸۶۲ معرفی شد. ارز کاغذی به عنوان یک ارز فیات شناخته می‌شد، یا ارزی که در صورت تقاضا با نرخ ثابت موجود قابل تبدیل نیست.

در تاریخچه طلا در سال ۱۸۷۳، نقره به طور کلی از سیستم نرخ ثابت حذف شد و لایحه‌ای به نام قانون ضرب سکه در سال ۱۸۷۳ برای رسمی کردن حذف دلار نقره از سیستم پولی ایالات متحده به تصویب رسید.

دهه ۱۸۰۰ شاهد موجی از هجوم طلا بود، زیرا ماجراجویان سوداگر به دنبال فلز گرانبها به مناطق غیرقابل سکونت هجوم بردند، به این امید که در صورت دستیابی به طلا، میلیونر شوند.

قرارداد برتون وودز

نکته مهم دیگر در تاریخ معاصر طلا، قرارداد برتون وودز است. دو جنگ جهانی بازارهای مالی بین‌المللی را ویران کرده بود و در پایان جنگ جهانی دوم، رهبران جهانی گرد هم آمدند تا یک استاندارد مبادله طلا برای جهان ایجاد کنند و آن را به دلار آمریکا مرتبط کنند.

در پایان جنگ، آمریکا به عنوان قوی‌ترین کشور، هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی ظاهر شد. بنابراین، دلار آمریکا بر اساس قرارداد برتون وودز انتخاب شد و این امر آمریکا را در بازارهای بین المللی بسیار قدرتمند کرد. این حرکت نقطه عطفی برای قیمت طلا و اقتصاد آمریکا است، زیرا راه را برای تبدیل شدن آمریکا به یک ابرقدرت جهانی هموار کرد.

به عنوان یک کالا و یک ارز، تاریخچه سرمایه‌گذاری طلا یک تاریخ پیچیده و نسبتا مدرن است. اروپا اولین قاره‌ای بود که استانداردهای طلا را در پایان قرن نوزدهم اجرا کرد و ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم، استانداردهای طلا را اجرا کرد. از آن زمان، همه کشورها یک سیستم ارزی فیات را پذیرفته اند، اگرچه بیشتر آن‌ها طلا را به عنوان ذخیره مرکزی یا به عنوان پول کالا نگهداری می‌کنند.

پس از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی برای سایر دولت‌ها تبدیل شد، زیرا تنها ارزی بود که هنوز توسط طلا پشتیبانی می‌شد. این امر تا سال ۱۹۷۳ ادامه یافت، در تاریخچه طلا آمریکا آخرین کشوری بود که استفاده از استاندارد طلا را متوقف کرد. دلیل این امر این بود که کشور برای پرداخت هزینه جنگ ویتنام به بودجه اضافی نیاز داشت.

مي‌خواهم بدانم
فروش مشاوره‌ای: 7 راه نهايي كردن معاملات با مشاوره

تاریخچه طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری

طلایی که به‌عنوان سرمایه‌گذاری خریداری شد، پس از دهه ۱۹۷۰ رشد کرد، زمانی که ایالات متحده بار دیگر مالکیت و تجارت طلای فیزیکی را قانونی کرد. تا سال ۱۹۷۵، قانون ذخیره طلا در سال ۱۹۳۴، مالکیت طلا را غیرقانونی اعلام کرده بود.

طلا یک سرمایه‌گذاری محبوب در میان طیف متنوعی از سرمایه گذارانی است که مایلند سرمایه خود را خارج از سهام و سهام سنتی متنوع کنند و با انجام این کار ریسک خود را کاهش دهند.

طی یک دوره طولانی مدت، طلا به طور مداوم ارزش خود را در برابر سایر طبقات دارایی حفظ کرده است و در ۴۵ سال گذشته نشان داده شده است که عملکرد بهتری نسبت به سهام و بورس داشته است.

امروز طلا چگونه خرید و فروش می‌شود؟

امروزه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم خریداری می‌شود و قیمت آن اغلب در زمان بحران اقتصادی افزایش می‌یابد. دلیل اصلی این امر این است که در زمان‌عدم اطمینان اقتصادی، مردم اغلب به دارایی‌های مشهود روی می‌آورند تا در صورت سقوط بازار، ثروت خود را حفظ کنند.

به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده و بی‌اعتمادی فزاینده به سیستم مالی فعلی، محبوبیت سرمایه‌گذاری طلا در دو دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

از آنجایی که بریتانیا به سمت آینده‌ای نامشخص خارج از اتحادیه اروپا حرکت می‌کند، این احتمال وجود دارد که تقاضای سرمایه گذاران برای طلای فیزیکی همچنان افزایش یابد.

کروگراند

تاریخچه طلا

کروگراند آفریقای جنوبی که در سال ۱۹۶۷ راه اندازی شد، اولین سکه‌ای بود که در تاریخچه طلا به طور خاص برای اهداف سرمایه‌گذاری طراحی شد. در آن زمان آفریقای جنوبی بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان بود و کروگراند بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در این زمینه بود.

آفریقا برای اولین بار، به سرمایه گذاران وسیله‌ای برای مالکیت خصوصی طلا ارائه داد و زمانی کروگراند نزدیک به ۹۰ درصد از بازار جهانی سکه طلا را به خود اختصاص داد. از زمان پیدایش، بسیاری از کشورهای دیگر نسخه خود را از کروگراند از جمله سکه بریتانیایی معرفی کرده‌اند.

شورای جهانی طلا

شورای جهانی طلا (WGC) در تغییر دیدگاه مردم که طلا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری و یک کالا می‌دانند، نقش بسزایی داشته است. این شورا در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد و به افزایش تقاضا در تاریخچه طلا در سراسر جهان کمک بسیاری کرده است.

مي‌خواهم بدانم
بازیابی طلا - راه اندازی 1 کسب و کار عالی با استخراج طلا

امروزه WGC به نفوذ قابل توجهی در بازار سرمایه‌گذاری طلا ادامه می‌دهد و اولین ETF طلا را در سال ۲۰۰۴ راه اندازی کرد.

اشکال محبوب سرمایه‌گذاری طلا

طلا یکی از متنوع‌ترین دارایی‌های موجود در بازار است و انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری طلا وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سکه‌های کلکسیونی

سکه‌های کلکسیونی در میان طیف گسترده‌ای از سرمایه گذاران محبوب هستند زیرا ارزش سکه‌شناسی و همچنین ارزش مادی خود را ارائه می‌دهند.

اگر به متخصص دسترسی دارید، یا حتی اگر خودتان دانش کافی در این زمینه دارید، سکه‌های کلکسیونرهای تاریخی می‌توانند بازدهی عالی داشته باشند.

سکه‌های شمش طلا

سکه‌های شمش طلا معمولا توسط کشورها یا مشاغل تجاری صادر می‌شود. نمونه‌های محبوب عبارتند از: بریتانیا، سوورین، کروگراند آفریقای جنوبی و عقاب طلای آمریکایی.

این سکه‌ها عموما فقط برای مقاصد سرمایه‌گذاری هستند و بر اساس وزن و خلوص محتوای طلای استفاده شده قیمت‌گذاری می‌شوند.

شمش طلا

شمش طلا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری در طلای جامد است. می‌توانید آن‌ها را در وزن‌های یک گرم، یک اونس، ده اونس و یک کیلو خریداری کنید. آن‌ها معمولاً دارای درجه خلوص ۹۹۹.۹ هستند.

ETF

ETFهای طلا کمتر از ۱۵ سال است که به وجود آمدند، با این حال، از زمان راه اندازی اولین ETF در سال ۲۰۰۴، به یکی از محبوب‌ترین شکل‌های سرمایه‌گذاری طلا تبدیل شده‌اند و به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند از تغییرات قیمت طلا سود ببرند.

سهام شرکت معدن طلا

برخی از داغ‌ترین سهام در حال حاضر توسط شرکت‌های استخراج و اکتشاف طلا منتشر می‌شوند. مالکیت جزئی در این شرکت‌ها در حال تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذاری رایج است.

بیشتر بخوانید: ۵ مهارت پیشرفته فروش | ناخنکی جهت حرفه‌ای شدن

نتیجه گیری

اگر پس از در نظر گرفتن تاریخچه طلا، مزایا و خطرات مالکیت طلا معتقدید که سرمایه‌گذاری بر روی آن تضمینی است، همان شیوه‌های خوبی را که باید برای در هر سرمایه‌گذاری استفاده شود دنبال کنید:

ریسک خود را با تنوع محدود کنید و دیدگاه بلندمدتی داشته باشید. حتما با نمایندگی‌های معتبر کار کنید و در مواقع استرس از واکنش بیش از حد خودداری کنید. آیا طلا در سبد شما جایی دارد؟

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/