آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

استخراج طلای ۲۴ عیار از برد الکترونیک

طلای 24 عیار

تاریخ به روز رسانی: ۲ سال قبل، توسط کامیار میردار

طلای 24 عیار

آیا به دنبال استخراج طلای ۲۴ عیار از کامپیوتر قدیمی خود هستید؟ اول از همه این را به شما بگوییم که این مقاله شما را ثروتمند نمی‌کند، اما یک راه سرگرم کننده و عالی برای استفاده از زباله‌های الکترونیکی است. طلا در وسایل الکترونیکی به وفور استفاده می‌شود زیرا بادوام است، هدایت الکتریکی خوبی دارد و کمتر در معرض خوردگی است. ردپاهایی از این فلز گرانبها را روی مودم ها، هارد درایوها، تراشه‌های حافظه، مادربردها و… خواهید دید.

در این مقاله نحوه بدست آوردن طلا از قطعات کامپیوتر بدون مواد شیمیایی را به شما نشان خواهم داد.  راه‌های دیگری نیز برای انجام آن وجود دارد، اما استفاده از مواد معمولی خانگی تا حد زیادی ایمن‌ترین روش است.  بنابراین، بیایید شروع کنیم.

شما به این وسایل نیاز خواهید داشت:

  • ۲۳۵ گرم نمک دریا
  • ۲ لیتر سرکه سفید
  • ۲۰۰ میلی لیتر پراکسید هیدروژن ۳٪
  • ۵ ظرف شیشه‌ای یا بیشتر
  • میله همزن شیشه‌ای
  • ۱ سطل بزرگ
  • منبع آب
  • منبع گرما
  • پیپت
  • فیلتر قهوه
  • الک سیمی ریز
  • پمپ هوا با لوله

 

برای استخراج طلای ۲۴ عیار از قطعات قدیمی کامپیوتر مراحل زیر را دنبال کنید

 

مرحله ۱: قطعات کامپیوتر را آماده کنید

بهترین قطعات برای استفاده در این آزمایش، بردهای مدار چاپی، مادربردها، cpuها، تراشه‌های حافظه، رم، درایوها و مودم‌های داخلی هستند.

نواحی با رنگ طلایی را روی این قسمت‌ها شناسایی کنید و پلاستیک اطراف آن‌ها را جدا کنید. برای استخراج مقدار قابل توجهی طلا باید اجزای طلایی رنگ بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر و پلاستیک داشته باشید. قطعات را در اندازه‌های کوچک بشکنید تا در یک ظرف جا شوند تا بتوانند در محلول جداسازی غوطه‌ور شوند.

مرحله ۲: قطعات را تمیز و خشک کنید

قطعات کامپیوتر را زیر شیر آب تمیز کنید تا گرد و غبار یا پلاستیک باقیمانده پاک شود. قبل از شروع فرآیند استخراج طلا، اجازه دهید تا خودشان با هوا خشک شوند.

مرحله ۳: محلول جداسازی را آماده کنید

در این آزمایش برای جداسازی از مخلوط نمک دریا، سرکه و پراکسید هیدروژن استفاده خواهیم کرد. برخی ممکن است استفاده از پاک کننده توالت و پراکسید هیدروژن را برای اینکار توصیه کنند.

ولی ما فعلا از روش نمک و سرکه استفاده کنیم. برای شروع، نمک دریا را در یک ظرف بریزید، سرکه را نیز در آن بریزید و هم بزنید تا نمک حل شود. سرکه و نمک یک محلول قوی، اما غیر خورنده را تشکیل می‌دهند که برای جدا کردن ذرات ریز طلای ۲۴ عیار روی قطعات کامپیوتر لازم است.

مي‌خواهم بدانم
7 کاربرد اصلی طلا صنایع

مرحله ۴: دستگاه را به پمپ هوا وصل کنید

طلای 24 عیار

یک ظرف شیشه‌ای دیگر بردارید و یک لوله متصل به پمپ هوا را در آن قرار دهید. این کار به گردش اکسیژن و حذف گازهای ناخواسته از محلول کمک می‌کند.

برای اطمینان از اینکه محلول تا حد ممکن طلا را از قطعات الکترونیکی جدا می‌کند، به اکسیژن کافی نیاز دارید.

مرحله ۵: محلول جداسازی را با زباله‌های الکترونیکی مخلوط کنید

پس از قرار دادن ضایعات الکترونیکی در ظرف، محلول جداکننده سرکه و نمک را اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و مطمئن شوید که تمام قطعات کامپیوتر به طور کامل در محلول غوطه‌ور هستند.

سپس پراکسید هیدروژن را اضافه کنید.  هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید، زیرا پراکسید هیدروژن می‌تواند خورنده باشد.  سپس ظرف را بپوشانید و اجازه دهید محلول به مدت ۲۴ ساعت حباب بزند.

مرحله ۶: مراقب محلول باشید

پس از ۲۴ ساعت، آزمایش خود را بررسی کنید و محلول را هم بزنید.  ممکن است متوجه شوید که محلول به رنگ آبی روشن درآمده است، اما مهمتر از آن، شما شروع به مشاهده ورقه‌های طلای ۲۴ عیار ریز خواهید کرد که در اطراف شناور هستند.

اجازه دهید محلول ۴۸ ساعت دیگر باقی بماند. توصیه می‌کنم هر دو ساعت یکبار هم بزنید تا بررسی شود که مقدار ورق‌های طلا در حال افزایش است.

می‌توانید ورق‌های طلا را الک کرده و از محلول جدا کنید، اما هر چه قطعات الکترونیکی را بیشتر خیس کنید، طلای بیشتری استخراج خواهید کرد.

مرحله ۷ : ورق‌های طلا را الک کنید

اکنون زمان جدا کردن ورق طلا از محلول فرا رسیده است. اگر قطعات الکترونیکی را برای چند روز خیس کنید، متوجه خواهید شد که محلول نمک، سرکه و پراکسید غلیظ‌تر می‌شود. نگران نباشید؛ شما همچنان قادر خواهید بود نوارهای ریز طلای استخراج شده را از قطعات کامپیوتر جدا کنید.

یک الک سیمی ظریف را روی یک سطل قرار دهید و محلول جداکننده را در صافی بریزید.  هر بار که الک می‌کنید، ورق‌های طلا را به یک سطل تمیز حاوی آب مقطر تمیز منتقل کنید. هرچقدر وقت بیشتری را صرف کنید مقدار طلای بیشتری را برداشت می‌کنید.

مي‌خواهم بدانم
انواع سپرده‌گذاری | 2 نوع اصلی سپرده‌گذاری چیست؟

نکته: ظرف را با مقداری آب بشویید تا ذرات طلایی باقیمانده در پایین و کناره‌های ظرف به دست آید. به قطعات کامپیوتر داخل ظرف، آب اضافه کنید و الک کنید تا زمانی که بیشتر طلا از این قسمت‌ها جدا کنید.

مرحله ۸: ورق‌های طلا را بریزید

هنگامی که مقدار مناسبی از ورق‌های طلا در سطل اصلی به دست آمد، زمان آن رسیده است که مواد را در یک ظرف کوچکتر بریزید. تمام محتویات سطل را بیرون بریزید. اجازه دهید محلول در ته ظرف ته‌نشین شود. سپس، آب را بیرون بریزید.

نکته حرفه‌ای: از یک پیپت برای خارج کردن مایع باقی مانده در ظرف حاوی ورقه‌های طلا استفاده کنید. قبل از اینکه بخواهید ورقه‌های طلا را ذوب کنید، باید مطمئن شوید که بدون رطوبت هستند.

مرحله ۹: یک محلول بافر آماده کنید

مخلوطی از سرکه و نمک دریا تهیه کنید. این محلول در زمان تبدیل فویل‌ها به ذرات طلا از گرما محافظت می‌کند. برای تهیه محلول، ۱۲۰ میلی لیتر سرکه سفید را با چهار قاشق غذاخوری نمک دریا مخلوط کرده و هم بزنید تا نمک حل شود.  مایع را در یک ظرف جداگانه بریزید.

اطمینان حاصل کنید که محلول کمی اسیدی باقی می‌ماند. در حالت ایده آل، شما باید pH ۴.۵ تا ۵ را هدف قرار دهید. برای بررسی، یک نوار آزمایش pH را در محلول بیندازید.

اگر محلول خیلی اسیدی است، کمی بی‌کربنات سدیم اضافه کنید تا محلول به سطح pH مورد نظر برسد.  اضافه کردن بی‌کربنات سدیم را کم کم ادامه دهید تا به pH مورد نیاز برسید.

مرحله ۱۰: ورق‌های طلا را حل کنید

گام بعدی، حل کردن ورق‌های طلا برای آماده‌سازی و ذوب شدن  است. پس از اینکه از سطح PH راضی شدید، محلول سرکه و نمک را به ظرف حاوی ورق‌های طلا اضافه کنید.  در ظرف را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

با استفاده از پیپت، چند قطره سفید کننده به محلول ورق طلایی که روی حرارت گذاشته‌اید اضافه کنید.  اضافه کردن سفید کننده را به تدریج ادامه دهید تا فویل‌ها حل شوند و مایع به رنگ سبز روشن در بیاید.

مرحله ۱۱: محلول حاوی ورق‌های طلا را تبخیر کنید

محلول حاوی ورق‌های طلا را روی حرارت ملایم بگذارید تا تبخیر شود. آب محلول با گذشت زمان کم و کمتر می‌شود، که نشان می‌دهد تبخیر در حال انجام است.

مي‌خواهم بدانم
طلا در اقتصاد جهانی چه تاثیری دارد؟ | 4 مورد از تاثیرات مهم طلا بر روی اقتصاد

ویتامین C را که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، قبل از تبخیر کامل به محلول اضافه کنید. همانطور که محلول را هم می‌زنید، اسکوربیک را به تدریج اضافه کنید. اسید اسکوربیک به رسوب طلا در آماده‌سازی برای ذوب کمک می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، محلول قهوه‌ای می‌شود.

هنگامی که طلا رسوب کرد، زمان جدا کردن آن از محلول است. یک فیلتر قهوه را روی دهانه یک ظرف قرار دهید و محلول را در فیلتر بریزید.

طلای 24 عیار

مرحله ۱۲: طلا را ذوب کنید

محلول را کنار بگذارید و فیلتر حاوی ورق‌های طلا را در یک ظرف برای ذوب کردن قرار دهید. یک مشعل پروپان را به سمت ظرف هدایت کنید تا فویل‌ها ذوب شوند. گرما باعث می‌شود که ذرات فویل به شکل یک توپ طلایی کوچک جامد شوند. حرارت دادن را تا زمانی که یک توپ جامد بدست آورید ادامه دهید.

سپس، اجازه دهید توپ طلا خنک شود.  در این مرحله می‌توانید تکه طلا را وزن کنید تا ببینید چقدر استخراج کرده اید.

نکات مهم

  • در این آزمایش از نمک دریا استفاده کنید زیرا حاوی آلاینده‌های کمتری نسبت به نمک معمولی است.
  • برای بهبود کیفیت محصول نهایی، می‌توانید قبل از تبخیر محلول حاوی ورق‌های طلا، اسید سولفوریک اضافه کنید. برای حذف ناخالصی‌هایی مانند سولفات سرب به حدود ۱ میلی لیتر سولفوریک نیاز دارید. پس از افزودن اسید، از فیلتر قهوه برای حذف ناخالصی‌های معلق در محلول استفاده کنید.
  • از آزمایش کلرید قلع برای آزمایش وجود طلا در محلول خود در طول آزمایش استفاده کنید. دیدن یک نتیجه مثبت برای طلا تأیید می‌کند که شما در جهت درستی کار می‌کنید.

بیشتر بخوانید: پنج گانه آگاه سازی تا فروش

نتیجه گیری

تولید اولین قیراط طلای ۲۴ عیار را به شما تبریک می‌گوییم! همانطور که می‌بینید، این فرآیند بسیار زمان بر است، اما اگر از طرفداران آزمایش‌های علمی هستید، قطعا ارزشش را دارد.

خوشبختانه، بیشتر چیزهایی که برای این آزمایش نیاز دارید محصولاتی است که در خانه خود استفاده می‌کنید. با این حال، هنگام کار با هر نوع ماده شیمیایی باید بسیار مراقب باشید و از وسایل محافظ استفاده کنید. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

برای ارتباط بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/kamyarsho_com/