آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

چطور صدایی رسا داشته باشیم

آکادمی آموزشی کامیارشو آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

تاریخ به روز رسانی: ۲ سال قبل، توسط کامیار میردار

به عنوان فردی که باید برای فروش بهتر و بیشتر و از طرفی اصولی اقدام کند، بسیار حایز اهمیت است که بتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. یکی از موثرترین راه‌های ارتباطی استفاده از کلام و بیان مناسب است. لذا شما برای این منظور باید کلمات را به درستی و به شیوه ماهرانه‌ای ادا نمایید تا طنین صدا بر گوش مخاطب بتواند تاثیر خود را بر جای بگذارد.

چطور صحبت کنیم؟

اگر مکالمات شما در حال حاضر به صورت تلفنی صورت می‌گیرد یا قبل از هر دیداری تلفنی یا توسط ابزارهای در دسترس فقط صوتی است، لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهید. یکی از مواردی که بسیار در جذاب‌تر کردن این نوع از محتوا اثرگذار است طرز صحبت کردن و دادن لحن به کلام به جای سایر المان‌هایی است که شما در حال حاضر قادر به استفاده از آن نیستید.

در زیر به نکاتی که می‌بایست در هنگام صحبت به آن توجه کنیم اشاره شده است.

۱. صحبت کردن با دهان باز

برای قابل فهم‌تر کردن صحبت‌ها هنگام مکالمه بهتر است دهان خود را برای هر کلمه خیلی خوب باز کرده و صحبت کنید، هیچ کلمه‌ای را صرف بی‌صدا بودن حروف پایانی آن بدون تلفظ رها نکنیم و به گونه‌ای هم نباشد که فشار زیادی برای ادا کردن آن انجام دهیم. برای اینکه به این موضوع تسلط بیابید توصیه می‌کنم که حتما برای تمرین صداهای خود را ضبط کرده و به آن گوش فرا دهید. بررسی کنید که کجاها دچار ابهام است و آیا می‌توان بهتر نیز سایر کلمات را بیان کرد.

مي‌خواهم بدانم
تاریخچه طلا و سرمایه گذاری بر روی آن از آغاز تا 2022

۲. چند سرعته باشید و سرعت را کنترل کنید

هنگام صحبت بی هیچ عنوان عجله نکنید. تمامی کلمات ارزشمند هستند. احتمال اینکه با بالا بردن سرعت موجب نامفهوم شدن کلمات شوید به شدت بالاست. سعی کنید با سرعتی صحبت کنید که تمام کلمات شما واضح شنیده شوند و حرفه‌ای‌تر این است که بتوانید خود را با سرعت‌های مختلف تطبیق دهید و اگر در جایی و با مخاطبی لازم شد با سرعت بالاتری صحبت کنید؛ اما به یاد داشته باشید که این بالا رفتن سرعت به هیچ عنوان نباید منجر به افت رسایی کلام شما شود.

۳. غریبه ولی آشنا باشید

هرچند نباید از مخاطب دور شوید ولی مهم‌تر از آن این است که هرگز با مخاطب خودمانی نشوید، متاسفانه در بسیاری از مقالات و بدتر از آن متاسفانه خیلی از مدرسان صمیمی شدن و با مخاطب دوست شدن را توصیه می‌کنند که این واژه درستی نیست. مشتری دوست شما نیست، او باید احساس دوستی و نزدیکی با شما بکند نه اینکه شما با او دوستی بکنید. باید محیط امنی را فراهم کنید که او بتواند با شما خودمانی شود نه اینکه شما با او خودمانی شوید باید او به شما اطمینان کند که می‌خواهید به او کمک کنید به اینکه او احساس کند که زیرکانه به او نزدیک شدید و پوست میش را به تن کردید که بر این اساس حتما شما را گرگ می‌پندارد. باید مخاطب حس نزدیکی به شما را بکند و به شما نزدیک شود و لاغیر. پس به این نکته توجه کنید که مانند یک فردی محترم با او صحبت کنید و از کلمات او محترمانه در کلام خود استفاده کنید. شما در درجه اول کمک حال صادق و محترم متشخص او هستید. لازم نیست زیاد صحبت کنید کافی است یخ شکنی کنید تا او هنرمندانه به صحبت با شما بپردازد. در نظر داشته باشید که از کلمات بسیار رسمی، خشک و بی‌روح که گویندگان خبر از آن استفاده می‌کنند در مکالمات خوداستفاده نکنید؛ چرا که هر آن امکان دارد فاصله زیادی بین شما و مخاطب ایجاد کند.

مي‌خواهم بدانم
سرمایه‌گذاری روی بورس، دلار یا طلا؟ | 3 مزیت سرمایه گذاری در طلا

۴. صدای خودتان بهترین گزینه است

برخی از افراد در مواجه با مشتریان خود به طرز عجیب و بی‌معنی‌ای اقدام به تغییر صدا و زیر و بم کردن و گاه اضافه کردن عشوه به صدا و کلام خود می‌کنند. مانند خواننده‌ای که صدای دیگر خوانندگان را هنگام اجرای موسیقی تقلید می‌کند و از خود موجودی فیک می‌سازد و اعتبار خویش را دستکاری می‌کند این افراد هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهند. واقعا اصلا لازم نیست که برای جذاب کردن صدای خود چنین کارهایی را انجام دهید. اگر لازم است که صدای بهتری داشته باشید تمرینات صداسازی را انجام دهید. بنابراین به یاد داشته باشید که تقلید از صدای دیگران و یا تغییر در صدا شما را از خود واقعیتان در نگاه مشتری دور می‌کند و این کار موجب احساس خطر در تلقین آنچه که نیستید در آن‌ها بکند،‌چیزی که واقعا با این کار رخ می‌دهد احساس مصنوعی جلوه بافتن شماست. شاید خودتان حس مصنوعی بودن نداشته باشید اما مخاطب بی‌شک متوجه خواهد شد و از شما دور می‌شود.

۵. صدای تنفس

در شرایط آرمانی خود با مشتری به صحبت بپردازید. زمانی که نفس نفس می‌زنید یا غذایی در دهان دارید حتی اگر از پشت تلفن با مشتری صحبت می‌کنید از اینکار خودداری کنید. تحقیقات نشان داده که لبخند شما از پشت تلفن قابل فهمیدن است، پس این چه کاری است که خیلی از فروشندگان از پشت تلفن با داشتن آدامس یا بدتر از آن غذا در دهان با مشتری صحبت می‌کنند و خود را در این زمینه خبره نیز فرض می‌کنند، فارغ از اینکه مشتری همه چیز را فهمیده و به روی خود نمی‌آورد. مطمئن باشید که بعد از مکالمه کمترین اشتیاق را برای تماس مجدد با شما خواهد داشت.

مي‌خواهم بدانم
5 گام از بي‌خبري تا آگاهي و تا فروش

۶. باور داشتن

عدم اعتقاد داشتن و باور به صحبت‌های خود شاید گمان بکنید که فقط برای شما ملموس باشد در حالیکه اینطور نیست و مخاطب شما به راحتی می‌تواند این عدم اعتقاد و باور را سریع تشخیص دهد. یکی دیگر از مواردی که باید بدان اهتمام داشته باشید انگیزه است، در این حالت هم اگر فاقد انگیزه باشید، مخاطب پی به بی‌انگیزه بودن شما خواهد برد و صحبت‌های شما تاثیر چندانی بر روی وی نخواهد گذاشت. برای اینکه همیشه انگیزه مناسبی داشته باشید، لیست فعالیت‌ها و اقداماتی که می‌تواند برای شما همیشه انگیزه بخش باشد را در دسترس داشته باشید تا با مرور آن انگیزه خود را بازیابی کنید.

۷. لبخند

همیشه لبخند به لب داشته باشید، حتی از پشت تلفن و از اخم کردن اجتناب کنید. شاید با خود بگویید مخاطب چهره ما را نمی‌بیند؛ اما کافی است امتحان کنید. برای تمرین هم شده یکبار با لبخند صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید و یکبار بدون لبخند، سپس به آن گوش کنید، خودتان به این نکته دست خواهید یافت.